Robert Stambolija: Booker s londonskim iskustvom

Piše: Marina Jakšić
Objavljeno 15.01.2010.

2

Robert Stambolija, glavni booker modne agencije Midikenn, gradio je karijere Olge Sherer, Ginte Lapine, Catherine Mcneil, Alexe Chung, Else Sylvan, Karmen Pedaru, Kinge Rajzak, Anje Rubik i Barbare Tomašić. U intervjuu za CroModu objašnjava što je sve u opisu posla profesionalnog bookera, uspoređuje rad u Hrvatskoj i inozemstvu te otkriva koje kvalitete se traže od potencijalnih modela.

Robert Stambolija, glavni booker modne agencije Midikenn, gradio je karijere Olge Sherer, Ginte Lapine, Catherine Mcneil, Alexe Chung, Else Sylvan, Karmen Pedaru, Kinge Rajzak, Anje Rubik i Barbare Tomašić. U intervjuu za CroModu objašnjava što je sve u opisu posla profesionalnog bookera, uspoređuje rad u Hrvatskoj i inozemstvu te otkriva koje kvalitete se traže od potencijalnih modela.

Robert Stambolija

Robert Stambolija

Moja nova avantura na CroModi je približavanje  termina koji zanimaju većinu ljubitelja mode i potencijalnih modela. U našoj učilici pomogao nam je glavni booker modne agencije Midikenn, Robert Stambolija, koji nam je svojim dugogodišnjim iskustvom u inozemstvu i radom u modnom svijetu prenio one najzanimljivije detalje. Tko je zapravo booker, koja je njegova uloga u modnoj agenciji te kako radi s potencijalnim modelima otkriva nam Robert Stambolija, čovjek koji je stvarao modele od Olge Sherer, Ginte Lapine, Catherine Mcneil, Barbare Tomašić, Anje Rubik, Alexe Chung, Else Sylvane i Kinge Rajzak.

CroModa.com: Za početak, reci nam što je zapravo posao profesionalnog bookera u modnoj agenciji?

Robert Stambolija

Robert Stambolija

Robert Stambolija: “Recimo da od nebrušenog dijamanta modulirate dijamant koji će svi željeti. Kad sam prvi put počeo raditi ovaj posao, bio sam junior booker. Učio sam kako se slažu bookovi, pratio djevojke na castinge kako bih upoznao klijente i polako se počeo učiti načinu najboljeg predstavljanja. Pozitivna stvar svega toga je što sam na taj način dobro upoznao većinu klijenata te sam točno znao kakav tip djevojaka žele, što je skratilo vrijeme klijentu, djevojci, a i meni osobno. Moja slijedeća stepenica bila je kada sam postao New faces booker.

Tada je to sve otišlo na novi nivo, jer sam od početnica stvarao modele koje svi žele (Olga Sherer, Ginta Lapina, Catherine Mcneil, Alexa Chung, Elsa Sylvan, Karmen Pedaru, Kinga Rajzak, Anja Rubik, Barbara Tomašić i dr.). Taj posao je uključivao puno razgovora s djevojkama, kako bih ih što bolje upoznao, uvidio njihove vrline i mane te na taj način pomogao da postignu najbolje što mogu u poslu modellinga. Završna faza u mojoj karijeri bila je - head booker; na tom nivou  morate znati raditi sve (scouting, bookiranje modela, vođenje tima bookera koji vam odgovaraju, pravljenje financijski stabilne agencije, razvijanje novih načina marketiranja djevojaka/agencije, personal management…). Ostalo je poslovna tajna;).

CroModa.com: Dugo si radio u inozemstvu kao booker u stranim modnim agencijama. Možeš li nam usporediti rad u inozemstvu i u Hrvatskoj?

Robert Stambolija:  Rad u inozemstvu je puno zahtjevniji i intenzivniji. Bez prestanka si u pokretu, od 9 i 30 ujutro pa do 18 i 30. Poslije radnog vremena, također,djevojke i klijenti ti se javljaju na telefon, rješavaš probleme i ugovaraš poslove O tjednima mode bolje da i ne pričam; tu se u uredu ostaje do ranih jutarnjih sati. Vjerovala ili ne, zabavno je, a i fashion weekovi su mi uvijek bili najdraži dio godine, budući da vlada neka posebna atmosfera u uredu i gradu.

Što se tiče Hrvatske, čini mi se kao da je ovdje sve usporeno i bez stresa, što je i razumljivo budući da je Hrvatska puno manje tržište nego London. Samim  tim ima i manje angažmana i strke oko djevojaka. Usporedbe radi, modeli u Hrvatskoj imaju jedan casting ili go & see  tjedno, dok ih u Londonu obavezno dnevno imaju po šest.

CroModa.com: Je li teško raditi s modelima? Što je najvažnije u komunikaciji između modela i bookera?

Robert Stambolija:  Meni osobno nije. Sve ovisi o tvom stavu prema njima, koliko razumiješ njihove probleme, koliko ih poštuješ kao osobe i vidiš li u njima druge potencijale osim modellinga. Meni je na neki način bitna okolnost bila ta što sam kao junior booker imao priliku voditi ih na castinge i snimanja te ih posjećivati u model-apartmanima kada bi dolazilo do nekih problema. Mogao sam vidjeti koliko je opravdano to što ih smeta, a koliko zapravo preuveličavaju. Važna stvar u radu je komunikacija, uzajamno poštivanje i iskrenost na relaciji model-booker.

CroModa.com: S obzirom da imaš dugogodišnje iskustvo, možeš li nam opisati mentalitet, stav i odnos prema radu naših djevojaka u inozemstvu. Je li za uspješnu karijeru modela najbitnija ljepota, kako to velika većina misli?

Robert Stambolija: Općenito ne volim generalizirati, ali recimo da je puno kompliciranije bilo raditi s našim djevojkama, jer su često dolazile sa stavom “ja sam najbolja i najlijepša“. Većina njih razmišlala je u stilu “Svi će  me odmah angažirati“, jer su bile naviknute lagano dobivati  poslove u Hrvatskoj, što je i razumljivo. Ponavljam, maleno smo tržište i - kada je neka djevojka interesantna - svi je žele angažirati, dok je vani veća konkurencija i tada dolaze do izražaja osobnost i upornost djevojke, a ne toliko njezina ljepota, koja se podrazumijeva.

Robert Stambolija

Robert Stambolija

Za uspješnu karijeru ljepota uopće nije najbitnija. Naravno, nemoj me krivo shvatiti, to je osnova koju djevojka mora imati u smislu da je lijepa na način kako to zahtijeva tržište mode. Po meni je svaka osoba lijepa i zanimljiva, no ta ljepota koju traži modno tržište je samo početak. Recimo da je 20 posto u uspjehu djevojke ljepota, osobnost (famozni X factor) čini 50 posto, a booker/manager 30 posto.

Catherine Mcneil sam poslao Mariju Testinu

CroModa.com: Primjećuje li se razlika u stavu o modellingu u Hrvatskoj i vani? Tu mislim na modele, klijente, fotografe i sve ostale koji su uključeni u taj posao.

Robert Stambolija:  Vani se modeli puno profesionalnije odnose prema poslu, a klijenti su ti koji znaju koja djevojka odnosno koji tip im odgovara. Cura je IN te godine, a ne kao u Hrvatskoj, gdje  se uzima sve, a time se ruši kvaliteta modela na tržištu. O kompetentnosti i (novčanom) vrednovanju bolje da ne pričam; razlika je velika!

CroModa.com: Kako zapravo booker bira djevojke koje će predstavljati?

Robert Stambolija: Recimo da trebate vidjeti potencijal i nešto što drugi ne vide u djevojci, zato jer postavljate nove standarde. Na tom nivou morate biti korak ispred tržišta i klijenata, jer vi na neki način počinjete stvarati novu IN djevojku/modela koju će svi htjeti. To je jako teško i vjerujte da sam znao u godini vidjeti po tisuću djevojaka od kojih bih izabrao samo jednu. Ta jedna je onda bila djevojka kojoj sam posvećivao najviše pažnje, znao sam kojem fotografu bih je poslao, kako bi je on doslovce katapultirao u karijeri. Dobar primjer je Catherine Mcneil, koju sam poslao Mariju Testinu, ili Alexa Chung, koju sam poslao tada glavnom uredniku Channel Fivea u Londonu. 

CroModa.com: Jesu li sposobnost i iskustvo bookera presudni u modellingu?

Robert Stambolija: Bitno je ali nije presudno, jer djevojka nije prezentirana samo u jednoj agenciji ili u jednom gradu, već u više njih. Po meni je puno važnija matična agencija djevojke, koja će u pravom trenutku, kada dođe do problema, reagirati na način koji je najbolji za njenu karijeru.

CroModa.com: Što definira uspješnog modela?

Robert Stambolija: Požrtvovnost, upornost, fleksibilnost, strpljenje, vjerovanje u sebe i svoj rad.

CroModa.com: Kakav je osjećaj nakon dugo vremena vratiti se u Hrvatsku i raditi ovdje? 

Robert Stambolija: Osobno, jako dobar! Kao osoba se razvijate i počinju vas interesirati i neke druge stvari u životu. U mom slučaju to je bilo sve što je vezano uz mind, body and spirit, koji su za mene u Londonu bili jako teško ostvarivi uz svu buku i užurbanost koja taj grad krasi. Na neki način se otuđite i zaželite se ujutro probuditi uz cvrkut ptica, a ne uz zvuk sirena.

Zapravo nije bitno gdje se nalaziš, važno je spoznati samog sebe te znati što želiš a što ne. Tako sam ja spoznao da me život u Londonu više ne čini sretnim.





Povezano