Upijanje kulturoloških fenomena ove zemlje Dalekog istoka gotovo je neiscrpan izvor inspiracije, a ako vas zaista zanima što će u Hrvatskoj za koju godinu biti cool i trendy, pravac Japan!
Iako prošlogodišnji tekst napisan o noćnom životu japanske prijestolnice nije prošao nezamijećeno, često se kaže da je ponavljanje majka znanja. Upravo iz tog razloga majka znanja nam je rekla da moramo ponovno posjetiti zemlju izlazećeg sunca pa vrli potpisnik ovih redaka nije imao drugog izbora nego i u 2018. još jednom utvrditi gradivo koje je valjalo apsorbirati za vrijeme ponovne posjete megalomanskom Tokiju. Upravo sad, dobra dva mjeseca nakon tih avantura, vrijeme je da zazovemo sjećanje na ljetne dogodovštine i prisjetimo se sjaja japanske urbane kulture dok polako, ali sigurno plovimo prema zimskom dijelu godine. Pritom svakako valja uzeti u obzir da vremenska distanca garantira objektivnije sagledavanje stvari te anuliranje inicijalnih kulturoloških šokova i inih utjecaja koji magle prosudbu.
Kakvi zakoni vladaju u noćnom životu glavnog grada svih Japanaca mogli ste pročitati upravo u gore spomenutom tekstu, međutim svrha ovog literarnog uratka nije puka repeticija rečenog već zapravo izlaganje dodatnih detalja, poglavito specifičnih za lokalno podneblje te kakve reperkusije isti imaju na naše živote. Jedan od razloga jest uočavanje trendova koje generira japansko urbano okruženje, a koji se nerijetko preko zapada prelijevaju i do nas, dakako s velikim vremenskim odmakom.
Hrvati tradicionalno najpametniji
Tokio | Foto: Srečko Zajec
Budući da ove showbiz stranice uvijek pokušavaju držati korak s urbanim zbivanjima, životni stilovi, moda, glazba i noćni život uvelike su međusobno isprepleteni. Da ova objava ne bi ostala krivo shvaćena, odnosno tekst doživljen kao pretenciozno izd***vanje potpisnika istog, valja istaknuti da danas uz iole organiziraniji pristup potencijalni izlet Japanu nipošto neće otjerati vaš bankovni račun u debeli minus. Tako rečeno, poslovična kreativnost hrvatskih mrežnih influensera nipošto nije na zavidnim razinama, a da im krajnji domet predstavlja slikanje ispred berlinskog Berghaina (i naravno (ne)ulazak u isti) nije ništa novo.
Kako u tehnološkom, tako i u svakom ostalom pogledu Azija danas uvelike kreira trendove koji izrazito utječu na društvena strujanja na zapadu. Shvatili su to i mnogi američki celebovi (bili oni fejk ili ne) koji često posjećuju upravo Tokio kako bi napunili svoje baterije kreativnom energijom. S druge strane domaće instagramuše kao da slijede poznati profil Insta Repeat pa prodavanje muda pod bubrege na domaćem tržištu često nadilazi granice mogućeg.
Domaći influenseri 2018. otkrili stvari koje su poharale Tokio prije deset godina
I dok snobizam koji kao generalna odlika većine Instagram korisnika uvelike kuje i strujanja na domaćem online prostoru, promoviranje stvari koje čak i sami zapadnjaci lagano napuštaju kod nas je u punom zamahu. Pojavnost hipsteraja savršen je primjer za to. Dotični hipsteri kao osobe koje uvijek stvaraju „anti-trendove“ u Hrvatskoj su tek nedavno položili predmete na kojima su Amerikanci odavno doktorirali. Slično je i u Tokiu – Harajku stil je već odavno passé, Supreme kupuju nadobudni turisti u Omotesandu (nekadašnjoj hipsterskoj meki, a današnjoj turističkoj atrakciji) dok „nadolazeći“ kvartovi poput Shimokitazawe oblikuju neke posve nove kulturološke valove.
Za glazbu važe slična pravila. Opća zaluđenost koja krasi japanske fanove neovisno o žanru naveliko je poznata, što s druge strane garantira i originalnost na strani ponude od samih glazbenika. Glazbena industrija, filozofija i stvaralačka kreacija imaju ogromnog utjecaja na zapadnu kulturu i začeci mnogih globalnih strujanja često se mogu povezati upravo s Japanom. Konačno, glazbene aktualnosti na tržištu koje broji desetine milijuna konzumenata samo po sebi nije samo izuzetno ekonomski potentno, već i ima svoje zanimljive zakonitosti. U tom kontekstu ne čudi održavanje velikog broja najrazličitijih manifestacija, od kojih je autor po drugi puta morao posjetiti naveliko poznati Summer Sonic.
Nickelback apsolutno izdominirao Summer Sonic
Summer Sonic Festival | Foto: Srečko Zajec
Baš kao i većinu izdanja do sad, događaj je bio koncipiran na način da na dva mjesta (Tokio/Osaka) okupi najaktualnije izvođače koje svjetska glazbena scena u datom trenutku nudi, neovisno o žanrovskoj opredijeljenosti. Beck, Chance The Rapper, Noel Gallagher, Nine Inch Nails, Nickelback, Queens Of The Stone Age, St. Vincent, Portugal, The Man, Mike Shinoda, Marshmello i Shawn Mendes samo su neka od imena koja su sudjelovala u tom sveopćem kupusu netom završenog ljeta. Ranije spomenuta zaluđenost japanskih fanova kod nekih izvođača je bila poprilično vidljiva, a jedan bend je u tom pogledu imao posebno istaknutu ulogu – Nickelback (da, ne šalim se).
Iako velika količina hejtera na piku ima jedan od najvećih kanadskih bendova, Chad Kroeger i družina još su jednom pokazali da konkurenciju gaze u svakom mogućem pogledu. Upravo za vrijeme drugog dana održavanja događaja glavni akteri dvoranske komponente festivala (ako izuzmemo stadionski nastup Becka) promovirali su recentno izdani album „Feed The Machine“ koji ih je još jednom doveo na sami vrh raznolikih glazbenih ljestvica. Nickelback je svojim bombastičnim nastupom ne samo pomeo pod s hordom fanova Coreya Taylora, već i sa njime samim. U tom pogledu, usporedbe radi, glazbeni poluproizvodi poput Stone Soura zapravo pripadaju rangu umjereno nadograđenih kvartovskih sastava iz zagrebačke Dubrave. Nickelback i njihova dominacija na glazbenoj sceni u obliku mekog pop metala nije ništa drugo nego ekvivalent fakultetskog mačo zavodnika u odnosu na prištave šmokljane koji u svoja četiri zida kontinuirano navlače kožicu. Takav je bio i njihov nastup na japanskom Summer Sonicu koji možemo sažeti u samo tri riječi – sex, drugs and rock ‘n’ roll (na kanadski način). 10/10.
Ostatku festivala bez neke daljnje diskusije također možemo udijeliti niz epiteta, barem ako govorimo o tom drugom danu održavanja kad je vizita i obavljena. St. Vincent i Portugal, The Man smo imali prilike gledati na zadnjoj ediciji domaćeg INmusica, a njihovi performansi u zatvorenom prostoru cijeloj priči su dali dodatnu dimenziju u odnosu na open air nastupe.
Prošlogodišnji tekst sam završio izjavom da nastavak možda slijedi, a bilo bi posve neopravdano da to ne učinim ponovno. Upijanje kulturoloških fenomena ove zemlje Dalekog istoka gotovo je neiscrpan izvor inspiracije, a ako vas zaista zanima što će u Hrvatskoj za koju godinu biti cool i trendy, pravac Japan! Konnichiwa!